Czym jest wizerunek firmy?
Pozytywny wizerunek firmy jest podstawowym elementem funkcjonującego dobrze przedsiębiorstwa. Zbudowanie rzeczywiście dobrej pozycji marki na rynku nie jest w żadnym wypadku szybki oraz łatwym sposobem. Jednak jego budowa powinna być zawarta w ogólnej strategii biznesowej absolutnie każdej firmy. To, jak nasza marka będzie odbierana, przełoży się na osiąganie zysków. Mowa tutaj przede wszystkim o zyskach finansowych, ale także o zyskach wizerunkowych. Wizerunek firmy to nic innego jak wyobrażenie innych osób o danym biznesie. Głównie są to odczucia wywołana na samą myśl o marce. Musimy wspomnieć o tym, że postrzeganie firmy może być inne z punktu widzenia konsumentów niż osób, które mają wiedzę o funkcjonowaniu biznesu od środka oraz także o funkcjonowaniu jego organizacyjnej kultury. Wyobrażenia same w sobie nie muszą, dotyczyć takich samych kryterium. Każdy z nas zwraca indywidualnie uwagę na inne elementy, gdy ocenia się dane przedsiębiorstwo. Jednak najczęściej wizerunek firmy jest postrzegany przez pryzmat kilku czynników jednocześnie.
Jakie są rodzaje wizerunku?
Na pierwszym miejscu uplasował się wizerunek własny, a więc ten najłatwiejszy, który nie powinien nam sprawić kłopotu. Kolejny to wizerunek zewnętrzny, a więc postrzeganie firmy przez inne osoby. Następny to wizerunek idealny. Chodzi o postrzeganie firmy przez innych w sposób przez nas pożądany. Na sam koniec wspomnijmy o wizerunku realnym. Jest to postrzeganie firmy przez innych w warunkach obecnych. Rozwiązaniem idealnym jest, aby obraz naszej firmy był w pełni spójny w tych czterech elementach. Od razu pragniemy zaznaczyć, że w rzeczywistości jest to dosyć trudne do osiągnięcia.
Tożsamość firmy
Nie sposób nie wspomnieć o tożsamości przy tym temacie. Jest to zespół wszelkich detali, które to odróżniają firmę od innych, z bardzo dużym uwzględnieniem konkurencji. Możemy określić, że jest to absolutna podstawa wizerunku konkretnego przedsiębiorstwa. Na tożsamość składać się mogą elementy, czy też wartości, poprzez które firma nie będzie w stanie odróżnić się od innych. Mowa tutaj chociażby o znakach graficznych na budynkach, czy też dosyć nietypowych uniformach dla swoich pracowników. Tożsamość firmy jest niezwykle ważnym elementem przy budowie wizerunku, ponieważ firma prawidłowo zarządzana wzbudza zaufanie innych osób, a do tego ułatwi firmie samo funkcjonowanie na rynku. Jest to niezwykle ważne. Najgorsze co możemy zrobić, to zaniedbać wizerunku naszej firmy.